TMB magyar verzió

TMB magyar verzió

Szervezés és odajutás

2024. október 16. - zitamita

  Itt derült ki, hogy a tervezéshez 1 év kell, viccen kivül... V szervezte az egész szállásfoglalast, mert a hüttek/refugiok/hegyiházak igen gyorsan, nyitás másnapján megtelnek. Így is köszi a szervezést, mert nem lehetett egyszerü megtervezni elöre minden napot, föleg mivel néhány szállás hónapos különbséggel nyitja a felvételt. 

  Ezt hozzá kellett igazítani ahhoz, hogy júl 1-töl szeptember elejéig van a szezon, figyelembe véve az UTMB-t, amikor futnak és le vannak zárva az útszakaszok. Mindemellett legyen még óvoda, iskola is, hogy az otthonmaradó férj tehermentesítve legyen napközben (Persze a nagyobb lány áthúzta a számításokat egy 3 napos, lázas betegséggel). Így lekorlátozódott a szabad idötartam július 31-ig. 

  Legjobb oldal szervezni, foglalni: https://www.montourdumontblanc.com/. Ezenkívül Alltrails és Komoot-on érdemes az útvonalakat nézegetni. Rázoomolva láthatóak a szállások is.

  Mivel a Bonatti azonnal majdnem megtelt 2024-re (még 2023 regisztrációnyitáskor), így nekünk is ahhoz kellett igazítani minden másik szállást. Minden hegyi szállásnak meg kellett lennie, még 2023-ban, különben marad a kissátorcipelés. Így esett Courmayeur-ra a kezdés, az olasz oldalra. Passau alatt lakunk, onnan kellett megoldani az odautat.

mapsut.JPG

Kép: 811 km, 8 óra 20 perc és 11 óra közötti ingadozás az odajutásra

  Busz: Flixbus? -1. nap este kellett volna indulni, azaz 24+ óra az odajutás... kilöve
  Vonat: ha reggel 6 után Passauból induló vonatra felülök, este 19 után már Courmayeurban is vagyok 3 vagy 4 átszállással, volt pár verzió. Épp megjelent valami havi Európavonatkártya németben majdnem 200 euróért, még az ár is szimpi volt. De szombat fejeztük volna be a túrát, így vasárnap kellett volna visszajönnöm. És vasárnap nem volt kb semminek csatlakozása.. kiesett. A DeutscheBahn oldalán fent vannak pontos járatszámokkal, sajnos ár nélkül, melyik vonatra kell átszállni, jó az oldaluk. Két google-kattintás után már a francia járatárak is megvoltak. Habár a reklámozott vonatkártya azokat a járatokat is magába foglalta. Az alagúton Flixbusszal - nem vonattal - lehet átjutni, kb 18 euro az ára, és online jóval korábban meg kell venni a jegyet, különben tele van...
  Autó: maradt ez. Passau-Courmayeur oda-vissza kb. 260 Euro benzinpénz (Golf GTI, váltos, majdnem 20 éves) + 43 euro svájci matrica (felhívás, hogy idén még kell menni Svájcba? :D), 2x55 Euro alagútdíj (melyik a legdrágább alagút amúgy?). Ausztriai autópályaszakasz nem fizetös, hogy legyen egy jóhír is
Ha már autó, jön a kérdés, hol parkoljak majdnem 2 hétig? Mivel elsö szállásválasztásom a Maison La Saxe-re esett még 2023-ban, 16.07.2024 es 27.07.2024-re, akiknek nem volt saját parkolójuk, keresnem kellett. Néhány angol nyelvü oldalon azt olvastam, csak hagyd ott a kocsid "valahol" (elég tág fogalom), írtam a szállásadónak foglaláskor, mégis hova parkoljak. Elöször persze olyan hotelt kerestem, aminek van saját ingyene parkolója, de alig volt szabad szállás szombat estére bizonyos árkategóriában. Ök válaszoltak, bárhol az utcán hagyhatom nyugodan, ahol szabad. Oké, ingyenparkolás megoldva, gondoltam elöször. Valamikor 2024 tavaszán bújtam google streetviewt, és valami fura olasz táblákra lettem figyelmes. Megkérdeztem tölük, mégis mit jelent a felirat. Minden páros/páratlan hét kedden takarítják a parkolót. Ami ott van autó, azt elvontatják és utána mehetsz a rendörségre intézkedni... Leizzadás, újratervezés. Majd lesz valahogy. Közben egy barátnöm barátja közölte, ha már Chamonix, akkor el kell mennünk paraglidingelni. Kérdeztem V-t, persze jó lesz az, akkor vonjuk össze az utolsó két napot, és júl 27-én már csak Chamonix és ugrás majd vissza Courmayeurba. Újratervezés, júl 26-ra hotelkeresés Olaszban. És tele volt üres hotellel, ingyenes parkolósokkal is... a sok utolsó pillantban hotelvisszamondósok miatt gondolom :D Kb indulás elött egy héttel jött a kérdés, miért menjünk vissza Olaszba, ha V és N-nek úgyis Genfböl megy a gepük? Újratervezés, júl 27 hotelkeresés Chamonixba, igen korlátolt lehetöségekkel, de akadt egy saját mélygarázzsal. 

20240716_191300.jpg

Kép: az összes parkolóhelyen álló tábla

  Egyéb költségek: 9,99 Euro svájci roaming 1 hónapra

  Kártyahasználat: Wise banknál van egyik kártyám, ha utazunk vagy neten vásárolok, ezt használom. Több zsebed lehet különbözö pénznemmel - azonnal vált a pénznemek között, nekem bejött. Havi szinten 400 Eurot lehet költségmentesen  felvenni a megadott bankok listájában. Lidl-ben, DM-ben nem lehet sajna :D Martignyben kinéztem egy shell kutat pihenönek, ott volt megadva ATM, a bank benne volt a listában, gondoltam rápróbálok. Vettem fel frankot, és nem került semmibe. A frank meg úgysem romlik meg, jó lesz még valamikor :)

  Kb reggel 8 óras indulással a monoton német/svájci autopálya után 16-ra el is értem Martigny elötti St. Bernard-os parkolót, ahol van a Wallis Kantonalbnak-os ATM. Ezenkivül tiszta WC -  1 Euro/1 CHF fejében. Menö tó, kis séta....kellett is.. a következö szakaszt Courmayeurig 2,5 óra alatt tettem meg kb... és életemben ennyiszer nem használtam a kézifekes indulást mint itt. A szerpentinen felfelé és lefelé buszok mellett persze bicajosok is jönnek le fel, majd a Forclaz hotel elötti túrázócsúcsot elérve, épp szállingóztak be a trekkingelök a föúton. Ezután a Chamonixba vezetö szakasz jött max 2esben haladva - bicajosok, föutcán sétálók. Aztán jött az alagút.. Ránézésre egyhamrada lett volna hátra a felfelé kanyargó utnak, de így is 1 óra alatt kerültem sorra, pedig terelöember is volt, aki szépen 4 sorba tereli az autósokat. Erre a szakaszra számoljon mindenki +1 órát, mint amit google mond. Ezen az oldalon lehet elörejelzést/statisztikát nézni: 

https://www.tunnelmb.net/en-US/closures-and-forecasts

20240716_183553-collage.jpg

Kép: irány a hotel

  Átérve leparkoltam a számomra szimpi helyen, befotóztam az olasz táblát, és besétáltam a hotelba. Ott a csaj megnézte a naptárjukat, páros páratlan hetek, hozzáigazítva jöttöm naphoz, és kiderült, hogy egy parkoló sem jó az égesz városban otthagyni az autót... Minden parkolót kéthetente takarítanak.. Vegül úgyis izzadt voltam már az araszolástól, ez még rátett egy lapáttal. A város dél-nyugati csücske alatt az autopálya mellett van egy parking camping car feliratú parkoló, ahol talán tudom hagyni, onnan vissza kell gyalogolni. Közben azért beugrottam a Hotel Crouxba rákerdezni (1 db szabad hely volt elöttük), ha már ott töltjük az utolsó estét, akkor hagyhatnám-e ott az autót. Pirospont nekik, felírták a jármü színet, típusát, és mondták, a legnagyobb nyugalommal :) Így kb este 20-ra sikerült is leparkolni, közben V és N is befutott FLixbusszal, lecuccoltak. Enni a LA Terazzat szúrtuk k. Fél óra várakozás után kiderült, este nincs pizza... Föter Langolo di Mel következett. Közepes pizza, és legalább fizetéskor, mikor kérdeztük mennyi lesz, pofátlanul kivettek a kezemböl a bankkártyát és lehúzták. Majd kerdeztük miért ennyi. Ök csak olaszul kiabáltak velünk... blokkon láttuk 20% szervízdíj.. no comment.

 A városban van Carrefour feltankolni a készleteket, mert utána 2 boltmentes nap jön...

Folytköv: https://zitamegytmbre.blog.hu/2024/10/16/courmayour-elisabetta

A bejegyzés trackback címe:

https://zitamegytmbre.blog.hu/api/trackback/id/tr2618462399

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása